سرپرست گروه طراحی برنامه «بریم بسازیم» گفت: طراحی رئالیتیشو شبیه وارد شدن به یک زمین فوتبال خالی است، زمینی که همواره شبیه قبل است اما تفاوت نتیجه را تیم تولید و ترکیب عوامل رقم میزند و حتی اگر چندین فصل ساخته شود تکراری نمیشود و همیشه یک جذابیت برای ارائه خواهد داشت.
به گزارش سایت بریم بسازیم و به نقل از خبرگزاری تسنیم، «بریمبسازیم» به تعبیر «احمد شفیعی» مدیر استودیو نوبین و تهیهکننده، نخستین رئالیتیشوی محض تلویزیون است که برای اولین بار برنامهای با این ساختار ساخته شده و قرار است هر شب در ایام نوروز روی آنتن برود که نخستین قسمت آن، جمعه اول فروردین از شبکه 3 سیما پخش شد. این تهیهکننده در گفتوگوی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم تأکید کرد: «بریم بسازیم» حاصل تلاش تیم بیش از 50 نفرهای است که از مرحله ایدهپردازی تا پیش تولید، تولید و پس تولید یک سال زمان برد.
وی افزود: پشت این برنامه، ایده بزرگی نهفته است و با توجه به اینکه قرار است تولید برنامه در فصلهای بعدی نیز ادامه داشته باشد، «بریم بسازیم» تنها یک برنامه تلویزیونی نیست و با توجه به راهاندازی خیریه «بریم بسازیم» از این پس قرار است به عنوان نماد کار فرهنگی در سازندگی و ارتقای سطح رفاه عمومی نقش تعیین کنندهای در مناطق محروم، حاشیه شهرها و مناطق کمبرخوردار ایفا کند.
مجموعه رئالیتیشوی «بریم بسازیم» روایتی از تلاش چهار جوان است که با هدف ایجاد توسعهی پایدار و ارتقا سطح رفاه مردم، وارد روستایی در حاشیهی ورامین میشوند. در هر قسمت از این برنامه، این چند نفر که شخصیتهای اصلی مجموعهاند در قالب قصهای جذاب با کاستیها و مشکلات موجود در روستا مواجه شده و سعی میکنند با کمک اهالی، آن مشکل را برطرف کنند. مأموریتهایی که برای این شخصیتها بوجود میآید، از جنسی است که مردم عادی نیز، توان انجامش را دارند و صرفا نیازمند بیدار شدن دغدغه کمک به همنوع و پیشرفت در مردم روستاست.
«بریم بسازیم» محصول مشترک سازمان هنری رسانهای اوج و مرکز بسیج سازمان صداوسیما است و فصل اول مجموعه در 10 قسمت به کارگردانی مهدی ماهان و مجید عزیزی و تهیهکنندگی احمد شفیعی نوروز 1399 روی آنتن رفت.
مشروح گپ و گفت با «علی رمضان» سرپرست گروه طراحی رئالیتیشوی «بریم بسازیم» را در ادامه بخوانید:
«علی رمضان» سرپرست گروه طراحی رئالیتیشوی «بریم بسازیم» و طراح مستند مسابقههایی همچون «فرمانده»، «ضد گلوله» و «خانه ما» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به متفاوت بودن ساختار «بریم بسازیم» با سایر رئالیتیشوهای تولید شده، اظهار داشت: مهم ترین عامل تفاوت «بریم بسازیم» که ساخت این برنامه را برای ما جذابتر و ریسک جذب مخاطب را هم بالاتر برده بود، عدم وجود رقابت و تیمهای رقابتکننده بود که باعث میشد ساختار کار از طرفی به مستند واقعی نزدیکتر باشد و از طرف دیگر طراحی آیتم برای چنین برنامهای نیز سختتر و پرچالشتر بود.
اگر چندین فصل ساخته شود تکراری نمیشود
وی افزود: مهم ترین نکته در طراحی رئالیتیشوها این است که نباید وجود سناریو معلوم شود. در واقع طراحی رئالیتیشو شبیه وارد شدن به یک زمین فوتبال خالی است، زمینی که همواره شبیه قبل است اما تفاوت نتیجه را تیم تولید و ترکیب عوامل رقم میزند و به همین یک رئالیتیشو حتی اگر چندین فصل ساخته شود تکراری نمیشود و همیشه یک جذابیت برای ارائه خواهد داشت.
رئالیتیشو چیزی شبیه به یک زمین فوتبال
سرپرست گروه طراحی رئالیتیشوی «بریم بسازیم» تأکید کرد: ابعاد و شکل یک زمین فوتبال، همواره ثابت است و قواعد بازی در آن نیز هیچوقت تغییر نمیکند اما چیزی که باعث میشود یک بازی فوتبال جذاب باشد غیرقابل پیشبینی بودن چنین رقابتی است و طراحی و ساخت رئالیتیشو نیز چیزی شبیه به یک زمین فوتبال است و این موضوع برای برنامهای با ساختار متفاوت «بریم بسازیم» حتی بیشتر از سایر گونههای رئالیتیشو مشهود است چرا که در این برنامه، شاهد هیچ رقابتی نیستیم و به دلیل گونه کاملاً مستند آن با وجود داشتن سناریو جلوی برخی اتفاقات غیرقابل قابل پیشبینی را نمیتوان گرفت و این موضوع برای ما بسیار جذاب بود.
خواستیم بیننده با مستند محض روبرو شود
رمضان خاطرنشان کرد: رئالیتیشوهایی نظیر «خانه ما» و «فرمانده» چندین فصل ساخته شدهاند که ساختار آنها ثابت مانده اما هیچوقت تکراری نشدهاند و به دلیل جنس رقابتی بودن دائما شاهد جذابیتهای متعددی در آنها هستیم اما ماجرا برای «بریم بسازیم» کاملاً متفاوت بود و سختی طراحی این رئالیتیشو در واقعنمایی کامل آن است. اگر در سایر رئالیتیشوها ما باید کاری میکردیم که اتفاقات، نمایشی به نظر نرسند و کاری کنیم که در عین وجود سناریو، سناریو دیده نشود در «بریم بسازیم» با یک ساختار مستند محض روبرو هستیم که تاکنون چنین موضوعی را تجربه نکرده بودیم.
هیچ رقابت و مسابقهای نداریم
وی تصریح کرد: از همان ابتدا در طراحی «بریم بسازیم» قرار بود کار متفاوتی انجام شود و بخش مستند آن پررنگتر از سایر رئالیتیشوهایی که تاکنون ساخته شدهاند، باشد. در واقع در این کار، ما هیچ رقابت و مسابقهای نداریم و همین موضوع ایجاد جذابیت و واقعنمایی را سختتر میکند اما به دلیل نوع طراحی آیتمها خوشبختانه مخاطب، احساس رضایت دارد و همین موضوع نشاندهنده موفقیت تیم تولید در طراحی و اجرای برنامه را دارد.
تعجیل برای رساندن «بریم بسازیم» به آنتن نوروزی
رمضان در پاسخ به این سؤال که چقدر پخش فصل اول «بریم بسازیم» با ایدهآلهای خود همخوانی داشته است؟ گفت: احساس رضایت مخاطب و بازخوردهای مثبت مخاطب، نشاندهنده رسیدن به ایدهآلها است اما در کل به دلیل این که زمان بسیار کمی برای تولید برنامه و رساندن آن به آنتن نوروزی داشتیم شاید حجم زحمتی که برای تولید این برنامه کشیده شده در تصویر دیده نمیشود. به عنوان مثال تدوین فصل اول مستند مسابقه «فرمانده» بیش از یک سال به طول انجامید اما «بریم بسازیم» در مدت زمان بسیار کمتری تولید، آماده و پخش شد و شاید از منظر تعجیل در زمان به نهایت ایدهآل خود نرسیدیم.
چالش قرار گرفتن چهار نفر جلوی دوربین
سرپرست گروه طراحی رئالیتیشوی «بریم بسازیم» در ادامه تصریح کرد: تاکنون هیچ تجربهای درباره اینکه یک نفر جلوی دوربین یک رئالیتیشو باشد نداشتهایم و حالا این اتفاق برای اولین بار در «بریم بسازیم» آن هم با حضور چهار نفر اتفاق افتاد و برای اولین بار در چنین برنامهای شاهد حضور پرزنتر بودیم. بنابراین اهمیت این برنامه به دلیل نوآوری آن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و این که این چهار نفر چگونه بتوانند صحنه را اداره کنند نیز مسأله دیگری بود که مربوط به کارگردانی کار میشد.
آیا «بریم بسازیم» تداوم خواهد داشت؟
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا «بریم بسازیم» تداوم خواهد داشت و در صورت تداوم چه تغییراتی نسبت به فصل اول آن شاهد خواهیم بود اظهار داشت: از همان ابتدا برنامهریزی برای تداوم «بریم بسازیم» تا 10 فصل بوده است. ما معمولاً برای هر برنامهای که پخش میشود یک گروه تحقیق و پژوهش داریم که بازخورد مخاطبان را بررسی میکند اما چیزی که تا امروز بخصوص در پخش برنامه از شبکه مستند ثبت شده رضایت مخاطب بوده است. بنابراین در صورت تداوم «بریم بسازیم» طبق برنامهریزیهای اولیه، قطعا فصلهای بعدی متفاوتتر و جذابتر خواهد بود و متناسب با محیطهای جدیدی که وارد آن خواهیم شد مأموریتهای جذابتری برای شخصیتها تعریف میشود.
ما به هیچ عنوان دنبال محرومیتزدایی نبودیم
رمضان همچنین در خصوص دلیل انتخاب روستای «خاوه» برای فصل اول «بریم بسازیم» اظهار داشت: ما به هیچ عنوان در «خاوه» دنبال محرومیتزدایی نبودیم بلکه این روستا را به دلیل ویژگیهای مثبتی که دارد و یکی از روستاهای هدف گردشگری اطراف تهران است برای توانمندسازی بیشتر و توسعه پایدار انتخاب کردیم و اصلاً دنبال نشان دادن چهره محروم و فقیر از روستا نبودیم؛ شکل کار ما نیز فرق میکرد اما تمام آیتمهای طراحی شده در راستای توانمندسازی بیشتر و توسعه پایدار روستای «خاوه» بود و از این انتخاب هم بسیار راضی هستیم.
لوکیشن بعدی برنامه را به انتخاب مردم گذاشتهایم
سرپرست گروه طراحی ریلیتیشوی «بریم بسازیم» در خاتمه این گفتوگو در خصوص لوکیشن فصل بعدی این برنامه خاطرنشان کرد: لوکیشن فصل بعدی را به انتخاب مخاطبان گذاشتهایم و از مردم خواستیم تا خودشان جایی را که نیاز به توانمندسازی و توسعه پایدار دارد به ما معرفی کنند اما چند ایده جداگانه هم داریم از قبیل اینکه دوربین برنامه به نقاط مختلف کشور برود و حتی در دل شهرهای بزرگ نیز تجربه نیاز به توسعه پایدار را به تصویر بکشیم که باید تا پایان نظرسنجی منتظر ماند و سپس تیم تولید و اتاق فکر برنامه از بین مکانهای معرفی شده یکی را انتخاب خواهد کرد و در بازبینی برای آن، طراحی آیتم خواهیم داشت.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به صفحات بریم بسازیم در فضای مجازی بپیوندید:
سلام بنظرم خیلی برنامه خوبی بود ما که کل خونوادمون برنامه رو میدیدیم خیلیم دوست داشتیم.اقا حسن خیلی خاکی و مهربون بود و همه کاره بود خیلی به دل مینشست.حسین و امیر حسین هم خیلی دوست داشتنی بودن ولی اقا حامد فقط اومده بود استوری بگیره واسه پیجش من که کار خاصی ازش ندیدم فقط تیپ میزد و عکس میگرفت اصلا خوشم نیومد چون هدف برنامه یه چیز دیگه بود کلا و اون تاتامی هم یا نباید قول میداد یا حالا که قول داد باید بهش عمل میکرد
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید
Δ
روستا یا منطقه خود را ثبت کنید تا کاروان «بریم بسازیم» در منطقه ی شما حاضر باشند.