موزیک ویدیو «بیا دستم بگیر»، حاصل همکاری گروه موسیقی «عجم» با برنامه «بریم بسازیم» و دابسمش های ارسالی هواداران گروه عجم و بینندگان برنامه بریم بسازیم است که به همت این عزیزان تهیه و تولید شده است: خواننده، ترانه سرا و آهنگساز: گروه عجم؛ ملودی، تنظیم، شعر: امین عجمی؛ سرنا، نی و تمبک: علی رستمی گرجی؛ تار، سهتار، ویولن و کمانچه: میرزامسعود موسوی؛ سازهای کوبهای، میکس و مستر: سروش عمومی؛ عود، سازهای الکترنیک، گیتار و خواننده: امین عجمی؛ با تشکر از: آرشام عمادی، استودیو نوا، گرجی محله بهشهر؛ استودیو کارن، یاسوج؛ مجری طرح: مهرداد صالح؛ تدوین: مرتضی فتحی و امیر فیروزی؛ با سپاس ویژه از هواداران گروه عجم و برنامه ی بریم بسازیم و بریم بسازیمی های بامعرفت.
درباره «عجم»
«عجم» پروژهایست موسیقایى که شکلگیریاش به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد و سعى دارد با زبانى امروزى عرضِ ادبى کند به موسیقى هاى بومىِ ایران. تمرکز اصلى گروه عجم بر موسیقىهاى مردمىست که عبارتند از موسیقى هاى ویژه ى انجام کار، موسیقى هاى مراسم و آیین ملی و مذهبی، موسیقى هاى اوقات فراغت و مناسبات اجتماعى و موسیقی مربوط به آیین رزم و… . موسیقى گروه عجم، تلاشى ست براى آشنا کردن شنونده ى امروزى با روحیه ى حماسى و هیجان انگیز موسیقىِ بومى ایران در قالب های نوین. امید بر آن است که با استفاده از قالبها و حالتهایى که از سبکهاى شناخته شدهى روز الهام گرفته، گوشِ شنوندهى غیر ایرانى نیز به اصوات و الحان موسیقى ایرانى آشنا شود.
قطعات این گروه، عموماً از ارائهى بخشهایى از موسیقى بومى و پیدا کردن بعضى از مشترکاتِ آن سنت موسیقایى با موسیقى روز شکل می گیرد. صوت آرایىِ موسیقى عجم ملغمهاى ست پسا مدرن، که از اصوات سنتى، محلى و ایلیاتى، تا اصوات کوبنده و لرزنده ى موسیقىِ شهرىِ روز تشکیل شده است. سبکِ خواندن در عجم، از فرم هاى موجود ومتداول در فرهنگِ عام ایرانى الهام گرفته است؛ به خصوص قالب ها و شیوه هاى خواندنِ گفتارى و آوازى مانند بحر طویل و ضربى خوانى، برخى فرم هاى آوازىِ محلى و سنتى نظیر نوروزخوانى، روایت خوانى و انواع داستان گویى، نمایش هاى طنز و روحوضى، انواع حالت هاى متعلق به موسیقى مذهبى و آیینى، و… . این سبک ها تا حدودى به عنوانِ جایگزینهاى بومى، براى فرمهاى بیگانهى رایج در موسیقى امروز در نظر گرفته شده اند. شیوه اجراى «عجم» ریشه در انواع نمایش های مردمى مانند پردهخوانى، معرکهگیرى، نقالى و تعزیه خوانى، و… دارد. «عجم» تجربه ای فرهنگی از موسیقی ریشهای ایران است.
خانواده «عجم»
«عجم» ماحصل فکری امین محمد فولادی (ملقب به امین عجمی) است و به یاری رفقا، نوازندگان و خوانندگان متعدد، بهصورت خانوادهای موسیقایی فعالیت می کند. هستهی اصلی خانواده عجم را آرش فیاضی (خواننده و نوازنده سازهای زهی مضرابی)، نریمان اکرمی (تهیه کننده، سازهای کوبهای و باس)، سارا فطرس (سازهای کوبهای) و سروش عمومی (درامز و سازهای کوبهای) تشکیل می دهند و علی رستمی گرجی (سازهای بادی) و میرزامسعود موسوی (خواننده و نوازنده سازهای زهی کششی و مضرابی) نیز به این جمع پیوستهاند.
«امین عجمی» آهنگساز، تهیه کننده و ترانه سرای اصلی گروه عجم است که بنابر ماهیت قطعات و ایده های گوناگون، استخوانبندی اولیه هر قطعه را با اعضای گوناگون خانواده عجم پرورش وگسترش می دهد. عموماً قطعاتی که از مایهی موسیقی بومی شهری، حوزهی قفقاز و یا غرب ایران وام میگیرند، با همفکری و یاری آرش فیاضی، قطعات مربوط به موسیقی کوهپایهی البرز، سواحل دریای خزر و حوزهی خلیج فارس با همکاری علی رستمی گرجی و قطعات موسیقی کوهپایهی زاگرس و فلات مرکزی ایران با کمک میرزا مسعود موسوی شکل می گیرند. طبعاً در صورت امکان، اعضای گوناگون در شکلگیری هر قطعه مشارکت دارند ولی برای ارائه تنوع اصوات و الحان حوزههای موسیقایی ایران زمین، تلاش بر آن است که سیاق هویتی هر موسیقی توسط نزدیک ترین عضو خانواده عجم ارائه شود. جهت ادای احترام به سایر حوزههای موسیقایی ایران، مانند خراسان، بلوچستان، ترکمن صحرا، مناطق عرب زبان، کردستان و سایر مناطق، امین عجمی از مهمانان عجم دعوت می کند تا به قطعات، رنگ و اصالت ببخشند.
نگاهی به فعالیت های «عجم»
پروژهی عجم در سال ۱۳۸۹ شکل گرفت. امین عجمی که از سنین خردسالی ساکن لندن بود با همراهی دوستان دوران دانشجویی و آشنایان اهل موسیقی، اولین مجموعه گروه عجم را با عنوان «رقص مردونه» به صورت مستقل و آنلاین منتشر کردند. در پی جذب مخاطبین از طریق پخش اینترنتی، عجم در مدت ۵ سال اجراهای گوناگون در قارهی اروپا، شمال امریکا و خاور میانه انجام داد. در این مدت گروه عجم مورد توجه فستیوال های بین المللی قرار گرفت، از جمله دعوت برای اجرا در فستیوال بهاری لبنان و مصر در سال ۱۳۹۲ و فستیوال موسیقی ملل آنکارا و استکهلم در سال ۱۳۹۳ به عنوان نماینده موسیقی نوین و ریشه دار ایرانی، و این امر باعث شد گروه عجم فعالیت خود را به شکلی جدیتر ادامه دهد. در سال ۱۳۹۴ شبکه بین المللی بیبیسی گروه عجم را در فهرستی از ۸ گروه برگزیده موسیقی نوین خاور میانه قرار داد و اجرای این گروه را در این مجموعه به ثبت رساند.
از اولین سال های فعالیت گروه عجم، امین عجمی جهت یادگیری وجمع آوری سازهای بومی، سفرهای تحقیقاتیِ بسیاری به نواحی مختلف ایران انجام می داد و ماحصل آن، دست مایه ای موسیقایی برای پرورش تنظیم های نوین با الحان و اصوات بومی بوده اند. بدون شک برجستهترین همکاری عجم با استاد «جمال محمدی» و گروه موسیقی کایر در تهیه و ضبط قطعهی «طیبه جان» است که آواز این قطعه توسط اسطورهی آواز مازندران، زنده یاد «استاد ابوالحسن خوشرو» اجرا گردید.
در سال ۱۳۹۵ «عجم» اولین مجموعه رسمی خود را در ایران با عنوان «رگ و ریشه» با یاری مهندس مرتضی دلیری و موسسه نغمه هفت اقلیم منتشر کرد. این مجموعه متشکل از ۱۶ فطعه است و به همراه ۳ نماهنگ رسمی عبارت از «بحر طویل اعجمی»، «صنم بیا» و «طیبه جان» تهیه شده. ترانه های «زغالچی» و «گل ایران» از جمله قطعات پر مخاطب این مجموعه هستند.
برداشت های گوناگون عجم از آیین نوروزخوانی، مورد توجه رسانههای داخل ایران بوده و در نوروز سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در شبکه های تلویزیونی «شما» و «جام جم» اجرا گشتند. در ایام نوروز ۱۳۹۹ عجم به صورت زنده در رادیو های سراسری «رادیو ایران» و «رادیو نوروز» اجرا داشته و در مصاحبه های مربوطه، امین عجمی به نوروزخوانی و انواع موسیقی نواحی ایران پرداخته است. در همین ایام، در مصاحبهای با برنامهی تلویزیونی «رادیو ترانزیست» که از شبکه های «افق» و «شبکه ۵» پخش شدند، امین عجمی در رابطه با پژوهش های میدانی که در شکل گیری قطعات عجم انجام شده توضیحاتی ارائه داده و همچنین اظهاراتی کرده در باب اهمیت حضور میدانی برای پردازش به موسیقی بومی و دلائل بازگشت به ایران برای گسترش فعالیت عجم.
تجربه ساخت تیتراژ «بریم بسازیم»
در اواخر سال ۱۳۹۸ «عجم» برای اولین بار بصورت رسمی موسیقی تیتراژ یک برنامه تلویزیون سراسری را تنظیم و اجرا کرد. موسیقی تیتراژ آغاز و پایان ریالیتی شو «بریم بسازیم»، که در فروردین ۱۳۹۹ از شبکه ۳ و شبکه مستند پخش شده، حاصل همفکری و همکاری امین عجمی با «استودیو نوبین»، شرکت تولید این برنامه، بوده است. با توجه به فلسفه کلی و هدف فرهنگسازی برنامه «بریم بسازیم»، زمینهی موسیقایی قطعهی «بیا دستم بگیر» با الهام از آیین و رسوم اجتماعی اقوام گوناگون ایران شکل گرفته است. به خصوص با اشاره به رقص های دسته جعمی مناطقی نظیر کوهپایهی زاگرس و خراسان، نماد اتصال دادن دست های تمامی مجریان آیین در حالت حرکت به عنوان نشانهی وحدت و همدلی لازم برای پیشرفت و حفاظت از منافع و منابع مشترک استفاده شده است. پیرامون موسیقی آیینی، سازهای سرنا و دهل در قطعهی «بیا دستم بگیر» به عنوان سازهای مشترک اکثر مناطق ایران به کار گرفته شده و به ویژه این سازها در موسیقی مربوط به آیین همبستگی، سرور، کار و رزم و دفاع کارایی دارند و از این جهت با احوالات گوناگون و جریان برنامه «بریم بسازیم» همخوانی دارند.
به لحاظ مضمون شعری، «بیا دستم بگیر» روحیهی همکاری و مشارکت دست جمعی را ستایش می کند و مخاطب را به دستیاری در راستای توسعه و پیشرفت پایدار و مانا دعوت می کند.
فایل mp3 موسیقی «بیا دستم بگیر» را در ادامه می توانید بشنوید و دانلود کنید:
با اشاره به این که فصل اول «بریم بسازیم» در روستای خاوه از توابع ورامین دنبال می شود، ساخت تم ملودی اصلی «بیا دستم بگیر» از ضبط های پژوهشی نواهای شادیانه دامنه جنوبی رشته کوهای البرز و حاشیه شمالی فلات مرکزی ایران الهام گرفته است.
در رابطه با موسیقی بی کلامی که برای تیتراژ اول برنامه «بریم بسازیم» توسط گروه عجم تنظیم و اجرا شده، امین عجمی اظهار دارد که ملودی مذکور، برداشت جدید از ضبط میدانی نغمهای منسوب به ناحیهی شهریار است که در مجموعهی «شادی های ایرانی» توسط پژوهشگرِ نامی، جناب «هوشنگ جاوید» جمع آوری، و از مرکز موسیقی حوزه هنری نشر شده است. تنظیم جدید این ملودی در آلبوم آتی گروه عجم در قطعهای بنام «آمدند با طبل و نی» ارائه خواهد شد.
امید بر آن است که با شروع این گونه فعالیت پژوهشی و اجرایی، «عجم» به حوزه های مختلف موسیقی ایران بپردازد و همچنان به صورت گستردهتر روحیهی اتحاد و همبستگی را در قالب قطعات جدید ارائه دهد.
گروه عجم را در فضای مجازی به نشانی های زیر می توانید دنبال کنید:
صفحه اینستاگرام 1 و صفحه اینستاگرام 2
کانال تلگرام
وب سایت
صفحه آپارات
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به صفحات بریم بسازیم در فضای مجازی بپیوندید:
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید
Δ
روستا یا منطقه خود را ثبت کنید تا کاروان «بریم بسازیم» در منطقه ی شما حاضر باشند.