کارگردان برنامه «بریم بسازیم» گفت: ما قالب رسانهای این برنامه را آداپته و براساس مخاطب ایرانی و رسانه ایرانی، بومی سازی کردیم. اصلا نگران مقایسه شدن نبودیم چراکه «بریم بسازیم» کاملا یک برنامه منحصر به فرد و برای رسانه ایرانی است.
به گزارش سایت بریم بسازیم و به نقل از خبرگزاری فارس، در سالهای اخیر پخش ریلیتیشوها به بخش ثابتی از برنامههای تلویزیون در مناسبتهای مختلف اختصاص داشته است که از جمله آنها می توان به «خانه ما» اشاره کرد که البته تم آن مسابقه بود و توانست مخاطبان بسیاری را هم به خود جذب کند.
این ژانر جدید در تلویزیون ما از دسته برنامه هایی است که مخاطبان خوبی هم دارد و به دلیل تعلیق و جاذبه ای که در کار وجود دارد و این که شرکت کنندگان از مردم هستند، همذات پنداری با آن بیشتر است. حالا امسال و در نوروز 99 هم تلویزیون به سیاق سالهای گذشته خود، پخش یک ریلیتی شوی دیگر را در دستور کار قرار داد و برنامه «بریم بسازیم» از شبکه سه سیما در حال پخش است.
اما تفاوت «بریم بسازیم» با سایر ریلیتیشوها در دو نکته اساسی است: مضمون و ساختار. از نظر ساختاری «بریم بسازیم» اولین ریلیتی شوی محض تلویزیون است و از نظر محتوایی نیز تاکنون در هیج برنامهای ساخت و ساز و سازندگی برای روستاها و مناطق کم برخوردار تجربه نشده است. در خصوص ایده اولیه ساخت «بریم بسازیم» و تفاوتهای آن با سایر ریلیتیشوها با «مجید عزیزی» کارگردان و طراح ایده این برنامه به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه می خوانید:
آقای عزیزی با توجه به این که در تیتراژ برنامه، اسم شما به عنوان طراح ایده اولیه «بریم بسازیم» آمده، ایده ساخت این برنامه چگونه شکل گرفت؟
از سال اول و دوم دانشگاه، اردوهای جهادی رفتم و چند سال در بشاگرد و خراسان جنوبی بودم و جاهای مختلف کشور، کارهای جهادی آموزشی و ساخت و سازی انجام داده ام. از آن جایی که خودم هم به 27 کشور دنیا سفر کردم و مستندسازی انجام دادم، آنجا با نمونههای خارجی حرکتهای داوطلبانه آشنا شدم و چند نمونه برنامه تلویزیونی در این سبک را دیدم و متوجه شدم چقدر جای چنین برنامهای در تلویزیون ما خالی است و با وجود این که در فرهنگ ما کمک و آبادانی وجود دارد و در حوزه مستند هم کارهای بسیار زیادی انجام شده، چرا در زمینه برنامه تلویزیونی چنین برنامهای نداریم. در نهایت ایده اولیه این برنامه به ذهنم رسید که البته در ابتدا شکل مستند-مسابقه داشت ولی بعدا با کمک دوستان و اتاق طراحی شامل علی رمضان و مهدی ماهان به این سبک برنامه رسیدیم و اسم هم در نهایت از بین اسامی مختلف «بریم بسازیم» مورد توافق قرار گرفت.
با توجه به اینکه قبلا تجربه ریلیتی شو داشتید، چقدر ساختار «بریم بسازیم» با دیگر ریلیتی شو متفاوت است و چقدر با توجه به ساختار ریلیتی شوی محض بودن برنامه با نمونههای خارجی متفاوت است و آیا بابت این مقایسه شدن نگرانی نداشتید؟
کار اصلی در پروسه طراحی شکل گرفت و با توجه به این که اولین نمونه در ایران بود کار بسیار سختی داشتیم و مجبور بودیم آزمون و خطایی جلو برویم اما در عین حال چیزی که الان به عنوان «بریم بسازیم» ساخته شده و در حال پخش از تلویزیون است بسیار ایرانیزه و بومی شده است و حتی میتوانیم بگوییم کاملا طراحی خودمان بوده و نمیشود گفت مشابه نمونههای خارجی است.
یعنی بیشترین درصد کار، طراحی خالص خودمان است و نمونه ایرانی ندارد و هرچه بیشتر جلو میرویم ایرادهای کار هم برطرف میشود و دنبال گرفتن بازخورد از مخاطبان هستیم. چون خودمان هم حتی نمیدانستیم در مرحله طراحی، تولید، تدوین و در نهایت پخش چه اتفاقی میافتد. البته چند مورد در کیفیت فصل اول باید توجه قرار بگیرد که ما فصل اول را در فصل زمستان و سرما و فشردگی زمانی بسیار زیادی تولید کردیم و برای رساندن به پخش نوروزی هم زمان بسیار کمی داشتیم.
تیم تولید «بریم بسازیم» قبلا تجربه ساخت ریلیتیشوهای «ضدگلوله» و «فرمانده» را هم دارد که این تجربه بسیار به ما کمک کرد اما تفاوت بزرگ «بریم بسازیم» با تمام ریلیتیشوهای دیگر این است که این برنامه مسابقه نیست و شرکتکنندهها با هم رقابت نمیکنند و از اول تا آخر، این چهار شخصیت در خدمت گروه هستند و حکم عوامل برنامه را دارند.
هر کدام از دو گونه ریلیتیشو جذابیتهای خاص خودش را دارد و نمیشود گفت مستندمسابقه جذابتر است یا ریلیتیشوی محض اما ما به دنبال ارائه یک برنامه متفاوت و جذاب به عنوان اولین ریلیتی شوی محض تلویزیون در «بریم بسازیم» بودیم.
اما در باره بخش پایانی سوالتان باید بگویم از آنجایی که ما این قالب رسانهای را آداپته و براساس مخاطب ایرانی و رسانه ایرانی بومی سازی کردیم اصلا نگران مقایسه شدن نبودیم چراکه «بریم بسازیم» کاملا یک برنامه منحصر به فرد و برای رسانه ایرانی است و هیچ نمونه مشابه خارجی هم ندارد و تنها نقطه مشترکش با نمونههای خارجی در اشتراک ساختار ریلیتیشوی محض بودن است.
در «بریم بسازیم» با چهار شخصیت به عنوان کاراکترهای اصلی کار که اتفاقات درون برنامه حول و حوش آنها رخ میدهد مواجه هستیم. از ابتدا قرار بود همین تعداد به عنوان شخصیتهای محوری در برنامه حضور داشته باشند و اصلا نحوه انتخاب این چهار نفر به چه شکل بود؟
با توجه به تجربههای قبلی و دیدن نمونههای مختلف در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شخصیتهای برنامه باید چهار نفر باشند. اما درباره نحوه انتخاب این چهار نفر، از طریق اعلام فراخوان به کسانی که برای شرکت در دو برنامه «ضد گلوله» و «فرمانده» اعلام آمادگی کرده بودند و هم از طریق سایتها و شبکههای مجازی و حتی دوستان تئاتری به دنبال نفرات مورد نظر گشتیم که هرکدام از این نفرات هم از طریق مختلفی جذب برنامه شدند. در نهایت از طریق فراخوان و مصاحبه حضوری، این چهار نفر انتخاب شدند.
نکتهای که در مورد «بریم بسازیم» وجود دارد این است که با وجود مستند بودن کار اما انگار همه چیز از قبل طراحی شده است و کاراکترها در موقعیتهای از پیش طراحی شده قرار میگیرند؟
بله ما برای این کار همه چیز را طراحی کردیم که البته طراحی آیتمها کار بسیار پیچیدهای بود و کاملا بستگی به لوکیشن داشت. در واقع برای فصلهای بعدی که قرار است برنامه در لوکیشنهای دیگری ادامه پیدا کند طراحیها قطعا عوض خواهد شد و در بازبینی لوکیشنها آیتمهای متفاوتتری طراحی خواهند شد اما در همین فصل اول هم در طول کار، طراحی برخی قسمتها نظیر قسمت هشتم کاملا عوض شد و واقعی بودن ماجرا در لحظه اتفاق میافتاد و حتی در برخی قسمتها برای سوژههایی که پیدا کرده بودیم مشکلاتی بوجود میآمد که مجبور بودیم در لحظه آیتمها را طراحی مجدد کنیم.
«بریم بسازیم» در شلوغترین فصل کنداکتوری تلویزیون به عنوان برنامه نوروزی شبکه سه روی آنتن رفت اما در حین پخش چند بار با وقفه مواجه شده است. نظر شما درباره پخش نوروزی برنامه چیست و فکر میکنید زمان خوبی برای پخش برنامه بود؟
پخش نوروزی هم خوبی هایی و هم سختیهایی دارد که برای یک برنامهساز جذاب است و البته برنامه هم باید دارای جذابیتهایی باشد تا فرصت پخش نوروزی پیدا کند چراکه باید بتواند با برنامههای خوب و جدی دیگر رقابت کند. اتفاقی که امسال رخ داد این است که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه، مردم بیشتر پای تلویزیون هستند و همین موضوع باعث شده تا مخاطب «بریم بسازیم» هم طبیعتا بیشتر شود ولی پخش نامنظمی که متاسفانه شبکه سه دارد ضربه بسیار بسیار بزرگی به کار زد اما فکر میکردم با وجود اشکالات پخش توانسته با مخاطب برقرار کند و برای فصلهای بعدی «بریم بسازیم» یک سری مخاطب ثابت و حرفهای از همین حالا خواهد داشت.
یکی دیگر از نکاتی که در «بریم بسازیم» وجود دارد این است که کار بر مبنای وجود چهار کاراکتر تعریف شده؛ آیا از ابتدا چهار نفر برای حضور در برنامه طراحی شده بودند و مساله دیگر اینکه این چهار کاراکتر قرار است تا پایان باقی بمانند یا این که در هر فصل، نفرات دیگری اضافه خواهند شد؟
-در طراحی کار از ابتدا بنا به حضور چهار شخصیت مقابل دوربین بود. اما در مورد این چهار شخصیت که در فصل اول حضور پیدا کردند تصمیم بر ادامه حضورشان است اما شاید در نظرسنجیهایی که از مخاطبان انجام دهیم تصمیم دیگری هم اتخاذ کنیم و نظر مخاطبان در این مورد تعیین کننده باشد. البته چیزی که در طرح اولیه داشتیم این بود که وقتی گروه به هر شهر، روستا یا منطقه محرومی میرود حتما یکی دو نفر حداقل از مردم محلی به گروه خودشان اضافه کنند و از مشارکت مردمی هم استفاده کنیم که این موضوع حتما برای فصلهای بعدی، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در این برنامه هم به سبک و سیاق ریلیتیشوهای دیگر از راوی و گوینده متن استفاده شده، فارغ از اینکه چقدر صدای گوینده فعلی به کمک برنامه آمده یا خیر، چرا از صدای یکی از چهار شخصیت اصلی برای روایت داستان استفاده نشده است؟
راستش از ابتدا پیشنهاد این که یکی از این چهارشخصیت، راوی برنامه باشند مطرح شد که نهایتا بنا به دلایل زیادی محتوایی و فنی رد شد. در نهایت قرار شد گوینده یک دانای کل باشد که خارج از داستانهای برنامه است و نهایتا از بین گزینههای مختلف، سینا هوشمندینژاد برای گویندگی انتخاب شد.
به عنوان سوال پایانی، در تیتراژ برنامه «بریم بسازیم» برای اولین بار از موسیقی گروه عجم در یک برنامه ایرانی استفاده شده است. درباره ساخت موسیقی توسط این گروه توضیح دهید و اینکه چه مولفههایی در موسیقی برنامه برای شما مهم بود که ساخت تیتراژ را به گروه عجم سپردید؟
حقیقتا بیشتر هماهنگی حضور گروه عجم و ساخت موسیقی برای «بریم بسازیم» توسط مهدی ماهان کارگردان مشترک برنامه صورت گرفت اما از ابتدا در اتاق فکر درباره نوع موسیقی کار، مدلهای مختلفی پیشنهاد شده بود از جمله اینکه یک موسیقی کاملا ایرانی که حس و حال حماسی هم داشته باشد و با توجه به اینکه مشخص شد قرار است در نوروز روی آنتن برویم دنبال یک فضای شاد و مفرح هم در کار بودیم و در نهایت بعد از این که گروه عجم چند قسمت از برنامه را دیدند به این موسیقی رسیدیم که تقریبا مورد پسند همه اعضای گروه قرار گرفت و بعد از اینکه موسیقی را منتشر کردیم مخاطبان هم ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کردند.
«بریم بسازیم» نخستین ریلیتیشوی محض تلویوزیون است که فصل اول این مجموعه با محوریت کار جهادی و سازندگی در ده قسمت، نوروز 99 از شبکه سوم سیما پخش شد که به درخواست مخاطبان برای تکرار این مجموعه، شبکه مستند از شنبه 16 فروردین هرشب ساعت 21 میزبان «بریم بسازیم» خواهد شد و تکرار این برنامه نیز روز بعد ساعت 9 صبح پخش میشود.
براساس این گزارش، هدف «بریم بسازیم» مطرح شدن ایدههای خوب برای آبادانی کشورمان با کمک دوربین برنامه است تا با نشان دادن قبل و بعد این فعالیتها به توسعه و آبادانی این مناطق کمک کند و مخاطبانی که احساس میکنند روستا و یا منطقه سکونت آنها نیاز به سازندگی و یا تغییر دارد و یا ایدههای خوبی برای آبادتر شدن محل زندگی خود دارند، میتوانند با مراجعه به سایت برنامه در نظرسنجی شرکت و مناطق پیشنهادی خود را به تیم تولید «بریم بسازیم» معرفی کنند.
براساس این گزارش، مجموعه ریلیتی شوی «بریم بسازیم» روایتی از تلاش چهار جوان است که با هدف ایجاد توسعهی پایدار و ارتقا سطح رفاه مردم، وارد روستای خاوه در حاشیهی ورامین میشوند. در هر قسمت از این برنامه، این چند نفر که شخصیتهای اصلی مجموعه هستند در قالب قصهای جذاب با کاستیها و مشکلات موجود در روستا مواجه شده و سعی میکنند با کمک اهالی، آن مشکل را برطرف کنند. ماموریتهایی که برای این شخصیتها بوجود میآید، از جنسی است که مردم عادی نیز، توان انجامش را دارند و صرفا نیازمند بیدار شدن دغدغهی کمک به همنوع و پیشرفت در مردم روستاست.
«بریم بسازیم» محصول مشترک سازمان هنری رسانهای اوج و مرکز بسیج سازمان صداوسیما است و فصل اول مجموعه در ده قسمت به کارگردانی مهدی ماهان و مجید عزیزی و تهیهکنندگی احمد شفیعی نوروز 99 از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به صفحات بریم بسازیم در فضای مجازی بپیوندید:
برنانه بسیار عالی و آموزنده ای بود. تشکرمیکنم ازشما و تمام پرسنل برنامه و منتظر بخش های جدید این برنامه هستیم .
سلام خیلی عالی بود به ما هم کمک کنید ممنون می شویم . شهرستان طالقان
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید
Δ
روستا یا منطقه خود را ثبت کنید تا کاروان «بریم بسازیم» در منطقه ی شما حاضر باشند.